Azon gondolkoztam, hogy mi terapeuták annyi féle technikával dolgozunk. Megannyi technika, ami tud hatásos lenni. Persze egyik sem egyetemes technika, nem jó minden bajra, nem jó mindenkinek. Pedig majdnem minden technika, majdnem minden szemszög, koncepció azt mondja, hogy a fájdalom okát kezeli. Én is sokszor hiszem. De mi a fájdalom? Hogyan jön létre, meddig és mit kompenzál az agy, mire baj lesz. Szerintem több összetevőből, több rétegből épülnek fel a fájdalmak, mozgásszervi problémák. Így nem egy ok vezet a csattanóhoz, de az az ok indítja el a diszfunkciós láncolatot. Találd meg melyik volt előbb, a tyúk vagy a tojás:) ez nem könnyű, hiszen sokszor az alap ok megszüntetése se hozza meg a várt eredményt, ha már máshol is sérülést, túlterhelést okozott. Ezért lehet jó megannyi technika, de a legjobb, szerintem ha több koncepcióban törjük a fejünket.

Mi történik ha szúrás ér?

Egy szúrás, még ha nagyon apró is, a szúrást érzékelő receptorok érzékelik, és elindítanak egy programot, egy védekező reflexet. Ez arra jó, hogy el tudd kapni a kezed a szúrástól, ami szövetkárosodással is járhatna, szóval egy potenciálisan veszélyes inger.

Ahhoz, hogy el tudd kapni, az agyad ezzel a programmal, reflexmechanizmussal egyes izmaid túlfeszíti, hogy gyorsabban összehúzd, és ezekkel ellentétesen működő izmokat blokkolnak, hogy gond nélkül nyúljanak, ne akadályozzák az összehúzódást. Vagyis változtat izomtónust akár egy pici szúrás( jel hatására)

Na már most amikor te egy részeg sellőlányt tetováltatsz a felkarodra, több százezer, millió szúrás éri a tested, ami szöveti sérülést, fájdalmat is okoz.

Ilyenkor rengeteg jel aktiválja ezt a védekező reflexet, hogy kapd el a karod. Az idegrendszer elég érzékeny állapotba kerül, több infót szeretne, mi/ ki veszélyezteti a testi épségünk. Ebben a pattanásig feszült helyzetben a több százezer szúrás következtében( a nagy számok törvénye alapján is) könnyen lehet túl érzékeny egy receptor, és folyamatosan azt közvetíti, hogy ott bizony szúrás van, akár hetekkel, évekkel később is. Ilyenkor hónapokig, évekig is aktív a védekező program/ reflex, és folyamatosan némely izmaid túlfeszülnek, mások blokkoltak. Ha így mész pl. edzeni, sokkal nagyobb eséllyel sérülsz, mivel a gyenge izmok nem stabilak, a túlfeszült izmok könnyen túlterhelődnek, és nem rugalmasak.

A sérülést ki lehet kezelni sokféle technikával, de az izomtónus marad diszbalanszban, mivel a tetkó miatt aktív a védekező reflex. De hiába korrigálom a tetkóban lévő jelet, normalizálom a programot és az izomtónusokat, az a meglévő szöveti sérülésen már nem segít. Tehát minél többféle szemüveggel és többféle eszközzel közelítünk egy problémához, annál sikeresebben oldhatjuk meg teljesen.